Marktplaats

Datum: donderdag 01 december 2011

Het is ruim veertig jaar geleden dat het inmiddels ter ziele gegane Konmar in Den Haag in de markt werd gezet. Er was destijds geen mens die enig vertrouwen had in het avontuur van de twee initiatiefnemers. Ook fabrikanten reageerden zeer gereserveerd zodat de ondernemers Koster en Van der Straaten de grootste moeite hebben moeten doen om hun winkel op de openingsdag gevuld te krijgen. Die schampere reacties sloegen nergens op want het enige dat de twee mannen in feite deden was de ontwikkeling volgen die in Duitsland al veel langer doorgemaakt werd. Het zwermde daar in die jaren reeds van de Verbrauchersmärkte, zodat dit concept in feite alleen maar gekopieerd hoefde te worden. Geen van de machtigen die destijds de levensmiddelenmarkt beheersten had tot dusver die ontwikkeling serieus genomen. Toen Konmar reeds snel een doorslaand succes bleek, moest menig marketeer naderhand toegeven zich in deze ontwikkeling deerlijk vergist te hebben. Ik vrees dat dit soort achter de markt aan hollen actueler is dan we wel eens zouden willen toegeven. Het is toch eigenlijk te zot voor worden dat bedrijven als Aldi en Lidl nu al jarenlang hun gigantische omzet in ons land realiseren zonder dat daar een vergelijkbare Nederlands concept tegenover staat. Een halve eeuw sleutelt de branche inmiddels aan het opleuken van allerlei formules doch laat tegelijkertijd een miljardenmarkt op straat liggen. Met een aan arrogantie grenzende wijsneuzigerigheid wordt al jaren lang menskracht verspild met discussies over narrowcasting, kids corners en andere formulespeeltjes terwijl vijftien procent van de Nederlandse levensmiddelenomzet bij Lobith via de Rijn ons land verlaat. Het is niet de enige uitdaging waar we voor staan: Nog steeds bestaat er geen redelijk equivalent voor exploderende internetsites zoals Bol.com of, zo u wilt, Dell. En moet er om aan goede medewerkers te komen niet iets Marktplaats-­achtigs te bedenken zijn in plaats van dat commerciële uitzendbureaus hun zakken vullen met de door ondernemers met moeite bij elkaar geschraapte brutowinst? Zeker nu de één na de andere formule bij elkaar op schoot kruipt en alle supermarkten dus vreselijk op elkaar gaan lijken, wordt het tijd dat er weer eens iets origineels bedacht wordt. Daarvoor hoeft men lang niet altijd het wiel uit te vinden. Het oppoetsen van de bril kan ook al aardig helpen.