Puinhoop

Datum: maandag 15 januari 2007

De maandagmorgenwinkel was tot voor kort voor mij een onbekend fenomeen. Ik werd er laatst bij toeval mee naar toegesleurd toen we een nieuw huis aan het inrichten waren. De maandagmorgenwinkel blijkt een vorm van detailhandel te zijn die wordt toegepast door een grote witgoed/elektronikafabrikant die op maandagmorgen een magazijntje open zet voor publiek. Daar kunnen dan tegen sterk gereduceerde prijzen licht beschadigde consumentengoederen aangeschaft worden. Eerlijk gezegd kwam bij het horen van die term ‘maandagmorgenwinkel' bij mij een heel ander visioen boven drijven. Het was de wat naargeestige aanblik van de winkel zoals die er in mijn vaders tijd op maandagmorgen bijstond. De vakken leeggeplukt, de versafdelingen nog niet op orde en overal emmertjes sop waarmee ijverige meisjes in de weer waren. Later ben ik me gaan verzetten tegen die rillerige sfeer van lege koelingen en natte poetsdoeken op maandagmorgen en ben ik lonen gaan investeren om die corvee vóór openingstijd achter de rug te hebben. Consumenten hebben ook op maandagmorgen recht op een goed gesorteerde winkel waar ze van hun katterig gevoel af kunnen komen in plaats dat hen dat aangewreven wordt.

Hoewel het niet zou mogen, is het haast niet te voorkomen dat een winkel er soms wel eens even ònder de maat bijstaat. Ik leed er altijd vreselijk onder als mijn winkel door een verlate vracht of door een uit de hand gelopen verbouwing er veel te rommelig uitzag. Als consument ontdekte ik later dat die gêne vaak overbodig geweest was. Klanten zijn niet zo kritisch als wij wel eens vreesden en lopen zonder zich op te winden even om die geblokkeerde koeling heen en graaien net zo lief even in een voorraaddoosje als ze de peper niet op hun gewone plaats in het winkelschap kunnen vinden.
Altijd zeer komisch heb ik het grote bedrog ervaren dat zich voordoet op het moment dat een nieuwe- of verbouwde supermarkt geopend wordt. Het is haast altijd zo dat zo´n opening onder grote tijdsdruk geschiedt. Dus werden meestal de laatste blikjes fruitcocktail pas een kwartier voordat de champagne openknalde in het schap gezet en de overgeschoten trays met vliegende vaart achter in een container gemikt. Bouwrestanten, containers karton en oude stellingen werden snel in een donker hoekje gedumpt en in je mooiste pak stond je dan als ondernemer twee uur lang de complimenten in ontvangst te nemen voor die prachtige zaak terwijl jij wist dat het overal nog een grote puinhoop was. Meestal duurde het nog wéken eer je écht een beetje op orde was.
Als ik nieuwe winkels ga bekijken doe ik dat daarom nooit vlak na de opening maar altijd pas een paar weken daarna. En wat die maandagmorgen betreft: De meest betrouwbare indruk van iemands organisatievermogen doe je op als je bij hem op zo'n morgen binnenstapt. De ondernemer die op dat moment zijn winkel netjes heeft, zal ook voor de rest van de week zijn zaak goed onder controle hebben.